سئو و بهینه سازیسئو وردپرسمقالات آموزشی

بررسی فاکتورهای سئو گوگل در بهینه سازی سایت

بررسی فاکتورهای سئو گوگل در بهینه سازی سایتفاکتورهای سئو گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها دائما در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند، به گونه‌ای که با هر به‌روزرسانی و معرفی الگوریتم جدید از سوی گوگل، در ساختار رتبه بندی نتایج گوگل تغییرات جدی صورت می‌گیرد. گاها هر یک از این فاکتورها در قالب یک الگوریتم از سوی گوگل معرفی می‌شوند و به مهم‌ترین نکاتی که در هر الگوریتم مد نظر است پرداخته می‌شود.

درست در سال 2013 بود که بیش از 200 مورد از این فاکتورها که در رتبه بندی سایت‌ها تاثیرگذار است معرفی شدند. اما با گذشت زمان هر یک از این فاکتورها دستخوش تغییراتی شده و ارزش برخی از آنها پر رنگ‌تر شده و برخی ارزش‌های خود را تا حدودی از دست دادند. اگر بخواهیم فاکتورهای گوگل برای سئو سایت را دسته‌بندی کنیم شامل موارد زیر خواهند بود:

  1. دامنه
  2. سطح صفحات
  3. سطح سایت
  4. بک‌لینک
  5. تعامل کاربر
  6. قوانین ویژه
  7. سیگنال‌های اجتماعی
  8. سیگنال‌های برندینگ
  9. اسپم در وبسایت از نوع On-Page
  10. اسپم در وبسایت از نوع Off-Page

فاکتورهای سئو گوگل در بهینه سازی سایت

حال که یک دسته‌بندی از فاکتورهای گوگل در سئو و بهینه سازی سایت ایجاد کردیم و یک ذهنیت از آن به دست آوردید در ادامه به معرفی هر یک از این فاکتورها می‌پردازیم و به مرور زمان این مقاله را تکمیل می‌کنیم. اما پیش از آن لازم است تا یک نکته را در رابطه با سئو وردپرس و هر نوع سایتی یادآوری کنیم. بیایید با یک مثال شروع کنیم.

بررسی فاکتورهای سئو گوگل در بهینه سازی سایت

اگر دقت کرده باشید زمانی که نتیجه کنکور خود را مشاهده می‌کنید می‌بینید که کلیه دروس در دو دسته دروس اختصاصی و عمومی دسته‌بندی شده‌اند. برای هر یک از این دروس نیز ضریبی در نظر گرفته شده است، به عنوان نمونه ضریب درسی مثل ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک 4 می‌باشد و درس عمومی مثل عربی نیز دارای ضریب 2 است. پس هر نتیجه‌ای که از هر یک از دروس به دست آورید در این ضریب‌ها اعمال شده و در نهایت رتبه شما در کنکور لحاظ می‌گردد.

در سئو نیز به همین شکل است. برای هر یک از این فاکتورها امتیازی به صورت ضریب در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود برخی از این فاکتورها دارای ارزش بالایی باشند و برخی از آنها نیز از ضریب کمتری برخوردار باشند.

همانطور که در کنکور اگر کلیه دروس را به صورت 100 درصد پاسخ دهید اما فقط یک درس با ضریب 4 مثل ریاضی را به طور کامل کنار بگذارید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت در سئو نیز به همین شکل است. بنابراین باید سعی کنید به فاکتورهایی که دارای ضریب نفوذ بالا در رتبه بندی هستند همچون یک کنکور نگاه کنید و تمرکز ویژه روی آنها داشته باشید تا رتبه بهتری دریافت کنید.

بررسی فاکتورهای سئو گوگل در بهینه سازی سایتفاکتورهای دامنه در سئو سایت (Domain Factors)

1. سن دامنه: به گفته مت کاتز، دامنه‌ای که 6 ماه از زمان ثبت آن می‌گذرد در مقایسه با دامنه‌ای که یکساله است چندان زیاد نیست. در واقع میتوان گفت که گوگل به سن دامنه اهمیت می‌دهد، اما این میزان اهمیت به قدری نیست که تاثیر زیادی روی بهینه سازی سایت داشته باشد.

2. استفاده از کلمه کلیدی در دامنه: از آنجایی که کلمات کلیدی استفاده شده در نام دامنه به صورت بولد شده در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند، بر همین اساس گفته می‌شود که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با یک کسب و کار می‌تواند در سئو سایت تاثیر گذار باشد. اما این تاثیر دیگر مثل گذشته نیست و کمتر به چشم می‌خورد، ضمن اینکه در زبان‌های محلی به دلیل اینکه آدرس دامنه‌ها لاتین است کاربردی نخواهد داشت.

اما در حالت کلی می‌توان گفت که استفاده از کلمات کلیدی در آدرس دامنه سایت به عنوان یکی از فاکتورهای سئو هنوز هم اهمیت دارد و می‌تواند سیگنال مناسبی را برای سایت ارسال کند تا در رتبه‌بندی در نتایج بالاتر قرار گیرید.

3. استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای دامنه: استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای دامنه در مقایسه با دامنه‌ای که کلمه کلیدی را در بخش میانی یا انتهای خود استفاده کرده باشد قدرتمندتر عمل خواهد کرد. بنابراین اگر تصمیم گرفتید تا از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید حتما سعی کنید کلمه کلیدی را در ابتدای نام دامنه استفاده کنید و سپس از نام دلخواه برای کسب و کار خود استفاده کنید.

4. مدت زمان تمدید دامنه: زمانی که اقدام به خرید دامنه می‌کنید و دامنه را برای مدتی ثبت می‌کنید، تا مادامی که دامنه دارای اعتبار است از دید گوگل قابل مشاهده است. پس همین مسئله باعث مشروعیت دانستن و بها دادن به یک دامنه خواهد شد. بنابراین دامنه‌هایی که برای یک سال ثبت می‌شوند، در مقایسه با دامنه‌هایی که برای بیش از یک سال ثبت می‌شوند شانس کمتری را از نظر سئو و بهینه سازی خواهند داشت.

دامنه‌هایی که هنگام اولین خرید برای چندین سال خریداری شده و به اصطلاح پیش خرید می‌شوند در مقایسه با دامنه‌هایی که فقط برای یکسال خریداری می‌شوند، مشروعیت دارند. بنابراین تاریخی که یک دامنه در آینده به پایان خواهد رسید به عنوان عامل پیش بینی مشروعیت دامنه در نظر گرفته شده و در سئو سایت تاثیرگذار است.

5. استفاده از کلمه کلیدی در ساب دامنه: هیئت MOZ در سال 2011 توافق کرد که استفاده از کلمه کلیدی در ساب دامنه می‌تواند در بهبود رتبه بندی سایت تاثیر به‌سزایی داشته باشد. به عبارت دیگر اگر سایت در زمینه وردپرس فعالیت داشته باشد استفاده از یک ساب دامنه مانند wordpress.webmasterwp.ir میتواند نقش خوبی برای بهبود رتبه سایت ایفا کند.

6. تاریخچه دامنه: از زمانی که یک دامنه برای اولین بار ثبت می‌شود و مالکیت‌های مختلف را در طول دوره زمانی دریافت می‌کند توسط ابزار WHOIS از نظر گوگل شناسایی شده و مدام رهگیری می‌شود. بنابراین هر تغییری که در مالکیت دامنه صورت می‌گیرد کاملا ثبت شده و برای گوگل در دسترس خواهد بود. حال در این صورت دامنه که در هر بار تحت مالکیت یک فرد بوده دارای افت و خیزهایی از نظر رتبه بندی خواهد بود، بنابراین گوگل در هر بار تغییر اطلاعات WHOIS دامنه که شامل مالک دامنه است از نو شروع به ریست کردن تاریخچه می‌کند. پس همین موضوع باعث خنثی شدن لینک‌های ارجاع شده به دامنه خواهد بود که جای نگرانی برای مالکیت متعدد دامنه نخواهید داشت.

7. دامنه مطابقت دقیق: یک دامنه مطابقت دقیق(Exact Match Domain) که به اختصار آن را با EMD می‌شناسیم عبارت است از دامنه‌هایی که کاملا با کلمات کلیدی ساخته شده‌اند. به عنوان نمونه دامنه‌هایی مثل wordpress.com، marketing.com و از این دست دامنه‌ها که به طور کامل شامل نام کلمه کلیدی هستند را می‌توان یک دامنه مطابقت دقیق یا بی همتا در نظر گرفت. حال این نوع دامنه‌ها در سئو و بهینه‌سازی دو حالت دارند.

  1. اگر سایت با کیفیت باشد و از لحاظ محتوایی و بهینه‌سازی به درستی روی آن کار شده باشد، این گزینه می‌تواند مفید باشد.
  2. اگر سایت بی کیفیت باشد و از لحاظ محتوایی و بهینه‌سازی به آن توجه نشده باشد، در مقابل EMD آسیب پذیر بوده و تاثیری روی سئو سایت نخواهد داشت.

در سال 2012 مت کاتز در یک توییت بیان داشته است که:

بنا به تغییرات جدیدی که در الگوریتم گوگل صورت گرفته، دامنه‌های EMD یا همان بی همتا در صورت داشتن محتوای بی کیفیت در نتایج گوگل کمتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

دامنه مطابقت دقیق یا EMD

8. هویز عمومی یا خصوصی: استفاده از سرویس‌های WHOIS این امکان را می‌دهد تا اطلاعات کامل مالک دامنه‌ها را مشاهده کرد. اما برخی از افراد هستند که با استفاده از سرویس‌هایی که به صورت تجاری عرضه می‌شوند اطلاعات مالک دامنه را مخفی کرده و از حالت خصوصی آن استفاده می‌کنند.

به گفته مت کاتز، مخفی کردن این اطلاعات به تنهایی چیز بدی نیست. اما در حالتی که فاکتورهای مختلف در الگوریتم گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها دست به دست هم می‌دهند می‌تواند تاثیر منفی روی سئو سایت داشته باشد.

9. اسپمر نباشید: اگر دامنه‌ای که تحت مالکیت یک فرد بر اساس اطلاعات WHOIS ثبت شده است توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته شود، این احتمال وجود دارد که فرد مورد نظر نیز به عنوان اسپمر شناسایی شود. پس برای دامنه‌های بعدی وی اتفاقی که رخ می‌دهد این حس را به گوگل القا خواهد کرد که این فرد باز هم به دنبال ایجاد سایت اسپم است.

10. استفاده از دامنه محلی(TLD): استفاده از دامنه‌های محلی(TLD) هر کشور همچون IR. برای ایران، CA. برای کانادا، IN. برای هند و… که مربوط به همان کشور هستند در رتبه‌بندی سایت برای همان کشور تاثیر به‌سزایی دارد. اما زمانی که در سطح جهانی بررسی شوند، از این نظر دارای محدودیت خواهند بود.


فاکتورهای سطح صفحات (Page-Level Factors)فاکتورهای سطح صفحات (Page-Level Factors)

11. کلیدواژه در تگ عنوان: تگ عنوان دومین قسمت مهم محتوا است(در کنار محتوای صفحه)، بنابراین نشانه‌ای قوی از سئو فنی یا on-page SEO سایت شما می‌باشد. تگ عنوان همان نامی است که در عنوان صفحه مرورگر به کاربران نمایش داده می‌شود.

12. شروع تگ عنوان صفحه با کلمات کلیدی: بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی MOZ، صفحاتی که تگ عنوان در آنها با کلمه کلیدی شروع شده باشند در مقایسه با صفحاتی که کلمه کلیدی در وسط یا انتهای آنها قرار دارد عملکرد بهتری در جستجوی نتایج خواهند داشت.

شروع تگ عنوان صفحه با کلمات کلیدی

13. استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا: یکی دیگر از فاکتورهای سئو گوگل استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا یا همان Meta Description می‌باشد که سیگنال مناسبی را می‌تواند برای سایت ارسال کند. اما دیگر مثل گذشته از قدرت بالایی برخوردار نیست. اما همچنان می‌تواند تغییری ایجاد کند.

14. استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1: بر اساس مطالعات انجام گرفته، همواره از ابتدای شروع تغییرات الگوریتم گوگل تگ H1 به عنوان دومین عامل در نشانه گذاری سایت شناخته شده است که می‌تواند مرتبط بودن یا نبودن موضوع یک سایت را برای گوگل ارسال کند. استفاده از تگ H1 در هر صفحه ترجیحا گفته شده است که فقط یک بار تکرار شود. اگر در صفحه خود بیش از یک تگ دارید باید آنها را اصلاح کرده و از سایر تگ‌ها نظیر H2 تا H6 استفاده کنید. تاثیر این مطالعات بر اساس نمودار زیر می‌باشد که هر چه اندازه نمودار در سطح پایین باشد بهتر است.

تاثیر استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1 در سئو سایت

استفاده درست و اصولی از تگ‌های هدینگ H1 تا H6 می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در کنار استفاده از کلمات کلیدی در سایت داشته باشد. بر همین اساس برای آشنایی بهتر و درک اهمیت تگ‌های هدینگ می‌توانید از مقاله آموزش استفاده صحیح از تگ‌های هدینگ در وردپرس استفاده کنید.

15. فراوانی کلمه یا TF-IDF: فراوانی کلمه نشان دهنده بیشترین کلمات استفاده شده در یک صفحه می‌باشد. وقتی یک کلمه به دفعات زیاد در یک صفحه استفاده شده باشد نشان دهنده این است که در رابطه با آن موضوع محتوا تولید شده است. حال این اعتقاد وجود دارد که گوگل از یک نسخه پیشرفته TF-IDF استفاده می‌کند که توسط آن می‌تواند بیشترین کلمه موجود در یک صفحه را شناسایی کند. حال اگر کلمه کلیدی استفاده شده نیز شامل آنها باشد تاثیر خوبی خواهد داشت.

16. طول محتوا: محتوا با طول بیشتر می‌تواند گستره وسیع‌تری از کلمات کلیدی را در خود داشته باشد. به همین دلیل در الگوریتم گوگل هم به محتوای با طول بیشتر در مقایسه با محتوای کوتاه‌تر که به صورت بهینه از کلمات کلیدی در آن استفاده شده باشد بیشتر اهمیت داده می‌شود. بنابراین سعی کنید محتوای مطالب طول بیشتری را که گفته می‌شود از 2.000 کلمه بیشتر باشد تولید کنید، به گونه‌ای که از کلمات کلیدی در آن به صورت درست استفاده کرده باشید.

تاثیر طول محتوای مطالب در سئو سایت

17. جدول بندی محتوا: منظور از جدول بندی محتوا این است که در ابتدای مقاله با لینک دادن و پرس به سرتیتر عناوین اصلی محتوای خود به گوگل کمک کنید که محتوا را بهتر درک کند. این کار همچنین باعث می‌شود که در صورت جستجو با کلمات خاصی محتوا به شکل زیر در گوگل بر اساس مرحله‌ای نمایش داده شود و تعداد کلیک را در نتایج جستجو افزایش دهد.

فاکتورهای سئو گوگل در رتبه بندی سایت‌ها | آشنایی با مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل

18. تراکم کلمه کلیدی: اگر چه استفاده از کلمه کلیدی و تکرار آن در محتوای متن مهم است و گوگل می‌تواند از آن برای تعیین موضوع صفحه وب استفاده کند اما تکرار بیش از حد و استفاده از کلمه کلیدی به تعداد دفعات زیاد ممکن است به سئو سایت آسیب برساند.

19. ایجاد ارتباط معنایی و نهفته بین کلمات LSI در محتوای نوشته: عبارت LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing به معنی تحت الفظی فهرست بندی معنایی نهفته کلمات و به معنی درست آن، تشخیص درست کلمات و موضوع یک صفحه است. به عنوان مثال وقتی کاربری به دنبال کلمه «شیر» بگردد با ویژگی LSI که درون هر موتور جستجو وجود دارد گوگل همین کلمه را که می‌تواند برای «حیوان جنگل» و «لوازم سرویس بهداشتی» باشد تشخیص دهد. بنابراین باید محتوا به گونه‌ای تنظیم شود که موتور جستجو بتواند موضوع را درک کند.

20. استفاده از LSI در عنوان و توضیحات متا: بعد از محتوای متن مورد بعدی عنوان و متای توضیحات صفحه است که باید با استفاده از خاصیت LSI مشخص کنید صفحه شما درباره چه موضوعی هست. به عنوان مثال همان کلمه «شیر» را در نظر بگیرید. باید از این کلمه در عنوان و توضیحات طوری استفاده کنید که مشخص شود صفحه شما درباره شیر حیوان است یا اینکه شیر سرویس بهداشتی.

21. پوشش موضوعی سایت: منظور از این فاکتور این است که وبسایتی که به صورت تخصصی روی یک موضوع در مقایسه با سایتی که به صورت جزئی روی موضوع خاص فعالیت دارد بیشتر موفق خواهد بود. به عنوان مثال وبسایتی که در زمینه وردپرس فعالیت دارد در مقایسه با سایتی که به صورت خیلی جزیی به وردپرس اشاره کرده در موتور جستجو موفق‌تر عمل خواهد کرد.

تاثیر پوشش موضوعی سایت در سئو گوگل

22. سرعت بارگزاری صفحات HTML: تمامی موتورهای جستجو قادر به محاسبه سرعت صفحات هستند و یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه بندی با استفاده از همین مقوله انجام میگیرد. بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنید که تا جای ممکن سایت در کوتاه‌ترین زمان برای کاربر بازدیدکننده لود شود.

23. سرعت لود صفحات در مرورگر کروم: برخی بر این باور هستند که گوگل برای جمع آوری داده‌های مربوط به سرعت سایت در مرورگر گوگل کروم به نحوی عمل کرده که بتواند سرعت هر سایت را به کمک مرورگر خود جمع آوری کرده و در رتبه بندی سایت‌ها از نظر سرعت سایت از این داده‌ها استفاده کند.

24. استفاده از AMP در سایت: در حال حاضر اثری از تاثیر مستقیم AMP در سئو سایت نیست. اما پیش بینی می‌شود با تکمیل‌تر شدن این پروژه گوگل که به منظور دسترسی سریع‌تر کاربران با سرعت اتصال پایین اینترنت ایجاد شده است در آینده جزو فاکتورها برای جستجوی موبایلی مورد استفاده قرار گرفته و امتیازی برای سایت‌های استفاده کننده از آن در نظر گرفته شود.

25. مطابقت صفحه با جستجوی کاربر: در صورتی که صفحات هر سایت عینا مطابق همان چیزی که کاربران جستجو می‌کنند ز نظر محتوایی ساخته شوند می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در قرار گرفتن بالای نتایج جستجو داشته باشد. در این صورت می‌توان به این نوع صفحات به تقویت کل سایت پرداخت.

26. الگوریتم Google Hummingbird: استفاده از این الگوریتم جدید باعث شد گوگل دیگر محدود به کلمات کلیدی در صفحات برای ایندکس نباشد. بلکه حالا گوگل قادر است با هوش مصنوعی قدرتمند خود محتوای صفحات را به خوبی درک کرده و پس از آنالیز کردن آن برای هر کلمه کلیدی رتبه بندی را انجام دهد.

27. محتوای تکراری در سایت: استفاده از محتوای تکراری بلای جان صفحات هر وبسایتی است. امروزه اگر از محتوای تکراری حتی با اصلاح بخشی از متن استفاده کنید باز هم گوگل قادر به تشخیص آن است. در این حالت به محتوای تکراری امتیازی داده نشده و محتوای اولیه هم جریمه خواهد شد.

28. استفاده درست از Rel=Canonical: در صورتی که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد و حس می‌کنید به دلیل تکراری بودن برخی مطالب در رتبه پایین قرار دارید استفاده درست از برچسب Rel=Canonical می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

29. بهینه سازی تصاویر: یکی از سیگنال‌های مهم برای رتبه بندی سایت در نتایج جستجو از طریق بهینه کردن تصاویر سایت از نظر نام تصویر، متن تصویر، عنوان تصویر، شرح و… صورت می‌گیرد. علاوه بر این بیشترین سهم استفاده از فایل‌های رسانه‌ای در صفحات سایت مربوط به تصاویر است که با کاهش حجم تصاویر می‌توانید سرعت لود صفحات را بهبود دهید.

30. تازگی محتوا: با توجه به اینکه گوگل تاریخ هر صفحه را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد، در صورت آپدیت صفحات تاریخ انتشار(به‌روزرسانی نوشته) نیز در نتایج گوگل آپدیت خواهد شد. حال اگر صفحاتی که پر طرفدار بوده و به زمان حساس هستند را در نظر بگیرید، این فاکتور بسیار مهم خواهد بود.

31. دامنه تغییرات در به‌روزرسانی مطالب: با توجه به فاکتور قبلی دامنه تغییرات در بروزرسانی نوشته نیز اهمیت بالایی دارد. منظور از بروزرسانی این نیست که صرفا چند اصطلاح و کلمه را به صورت محدود تغییر دهید. بلکه منظور از آن شامل تغییرات عمده که می‌تواند به منظور حذف یا اضافه کردن بخش بزرگی در محتوا باشد خواهد بود. علاوه بر این تغییرات همراه با اضافه کردن ویدئو، پادکست و… نیز اهمیت آن را بیشتر خواهد کرد.

32. تاریخچه به‌روزرسانی صفحات: به‌روزرسانی صفحات در چه دوره‌های زمانی رخ می‌دهد؟ روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه؟ در بروزرسانی مطالب باید دوره‌های زمانی را هم در نظر داشته باشید. صفحاتی که در بازه زمانی کوتاه‌تری به‌روزرسانی شده و عمیق‌تر به محتوا پرداخته می‌شود، نقش مهمی را در تغییر نتایج دارند.

33. برتری کلمه کلیدی: اگر کلمه کلیدی که برای صفحه در نظر گرفتید در 100 کلمه ابتدایی مقاله باشد می‌تواند در قرار گیری صفحه در نتایج بالاتر نقش به‌سزایی را ایفا کند.

34. استفاده از کلمه کلیدی در تگ‌های H2 و H3: استفاده از کلمه کلیدی در تگ‌های H2 و H3 نه تنها از نظر سئو یک امتیاز مهم تلقی می‌شود بلکه از نظر ظاهری نیز روی زیبایی سایت تاثیر گذار خواهد بود. این قابلیت باعث تیتر بندی و تکه کردن موضوعات نوشته به زیر موضوعات می‌شود. به گفته جان مولر:

استفاده از این نوع برچسب‌های HTML که شامل تگ‌های H2 و H3 می‌شوند، به ما کمک می‌کنند تا ساختار صفحات را بهتر درک کنیم. این مسئله زمانی که در این برچسب‌ها از کلمه کلیدی استفاده شده باشد پر قدرت‌تر ظاهر خواهد شد.

35. کیفیت لینک‌های خروجی: بسیاری از جستجوگرها فکر می‌کنند که لینک سازی و ایجاد ارتباط بین سایت‌های مجاز باعث ارسال سیگنال مثبت به گوگل می‌شود. اما به این مسئله توجه ندارند که برای هر لینک و سایتی این گفته صحیح نبوده و به عومل بسیار زیادی در گرفتن لینک با کیفیت بستگی دارد.

36. موضوع لینک خروجی: بر اساس الگوریتم Hillop در رتبه بندی سایت‌ها، گوگل ممکن است از محتوای صفحات سایت شما به عنوان یک سیگنال برای صفحاتی که به آنها لینک می‌دهید استفاده کند. به عنوان مثال اگر شما صفحه‌ای دارید که در آن درباره خودرو محتوا تولید کرده و در عین حال به یک سایت با موضوع فیلم خودرو لینک داده باشید، گوگل محتوای سایت شما را به عنوان یک صفحه در زمینه فیلم خودرو در نظر خواهد گرفت، نه صفحه‌ای درباره خودرو!

37. گرامر و املا در محتوای مطالب: استفاده از گرامر مناسب و نداشتن غلط املایی یکی از سیگنال‌های با کیفیت در رتبه بندی سایت هستند. بنابراین سعی کنید از گرامر و املا درست استفاده کنید. هرچند که در جدیدترین الگوریتم گوگل شناسایی املا و دستور زبان نیز قابل درک است و به مرور در حالت بهتر شدن است، اما از دید بازدیدکننده سایتی که املا و گرامر در آن رعایت نمی‌شود قابل اعتماد نیست.

38. محتوای سندیکال: آیا محتوایی که تولید می‌کنید یک محتوای اصلی است که توسط خود شما تولید شده است یا اینکه آن را از یک صفحه دیگر کپی کرده‌اید؟ در صورتی که محتوای شما کپی باشد یا بخشی از آن کپی شده باشد، از دید گوگل قابل تشخیص بوده و رتبه بندی در آن نیز ممکن است لحاظ نشود.

39. هماهنگی سایت در نسخه موبایل: بر اساس آخرین تغییرات الگوریتم گوگل توجه به کاربران موبایلی افزایش پیدا کرده و در ارجحیت قرار دارد. بر اساس همین تغییرات از این پس رتبه بندی صفحات در دسکتاپ نیز بر اساس موبایل صورت خواهد گرفت. حال اگر صفحات برای دستگاه‌های موبایل ناسازگار باشند با افت رتبه مواجه خواهید شد. بنابراین در اولین اقدام سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید.

40. تاثیر بهینه بودن سایت در نسخه موبایل: سایت‌هایی که برای نسخه موبایل بهینه سازی شده باشند و امکان استفاده آسان در دستگاه‌های تلفن همراه را به بازدیدکننده بدهند، در نتایج جستجو در سطح بالاتری قرار دارند.

41. محتوای مخفی در موبایل: محتوایی که در دستگاه‌های موبایل مخفی شده است در مقایسه با محتوای کامل قابل مشاهده ممکن است ایندکس نشود. اخیرا یک Googler در یک ویدئو گفته است که محتوای پنهان خوب است. اما در مقابل اگر محتوا قطعی و بحرانی است باید قایل مشاهده باشد.

42. محتوای تکمیلی مفید: بر اساس یک دستورالعمل عمومی گوگل، محتوای تکمیلی مفید نشان دهنده کیفیت صفحه است که در رتبه بندی سایت نقش مهمی دارد. این نوع محتواها شامل مبدل‌های ارز، ماشین حساب‌های محاسبه‌گر بهره وام و دستورالعمل‌های تعاملی هستند.

43. محتوای پنهان در پشت یک تب: منظور از این نوع محتوا شامل نوع نوشته‌هایی است که کاربر باید در جایی کلیک کند تا محتوا نمایش داده شود. از جمله این نوع محتوا می‌توان به تب‌های Toggle Box اشاره کرد که با کلیک روی آن محتوای درون تب به صورت یک کشو باز شده و قابل مشاهده است. گفته می‌شود چنین محتواهایی ممکن است ایندکس نشوند.

44. تعداد لینک‌های خروجی: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تعداد زیادی لینک فالو در صفحه می‌تواند منجر به کاهش رنکینگ شده و به رتبه بندی سایت آسیب بزند.

45. استفاده از فایل‌های چندرسانه‌ای: استفاده از فایل‌های چندرسانه‌ای مثل تصاویر، ویدئو و هر نوع محتوایی که بتوان آن را به عنوان عامل تولید محتوا در نظر گرفت، می‌تواند به عنوان یک سیگنال مهم در رتبه بندی سایت تاثیرگذار باشد. بر اساس یک مطالعه صورت گرفته استفاده از یک تصویر در نوشته می‌تواند به شکل زیر روی رتبه بندی تاثیر بگذارد.

تاثیر استفاده از فایل‌های چندرسانه‌ای در سئو سایت

46. تعداد پیوندهای داخلی اشاره به صفحه: تعداد پیوندهای داخلی به یک صفحه در صفحات سایت نشان دهنده اهمیت آن صفحه در کل سایت هستند. به عنوان مثال ما در وبمستر وردپرس قصد آموزش وردپرس و فعالیت در زمینه وردپرس را داریم، بنابراین لینک دادن به مقاله وردپرس چیست؟ یکی از صفحات مهم است تا هم موضوع سایت مشخص شود و هم اینکه قدرت این صفحه را بیشتر کنیم.

47. کیفیت لینک‌های داخلی که اشاره به یک صفحه دارند: هر یک از صفحات سایت برای خود دارای رتبه‌ای هستند. حال اگر در صفحه‌ای که دارای بیشترین رتبه است به یک صفحه دیگر از سایت لینک دهید، در مقایسه با صفحه‌ای که رنک پایین‌تری دارد تاثیر بسیار بیشتری در بالا آمدن صفحه مقصد خواهد داشت.

48. لینک‌های شکسته و خراب: داشتن لینک‌های شکسته زیاد در سایت یا همان صفحات 404 نشان دهنده یک سایت رها شده است. گوگل از صفحات 404 برای رتبه بندی صفحه اصلی استفاده می‌کند. بنابراین داشتن لینک‌های شکسته و خراب زیاد باعث تاثیر بد در کل سایت خواهد شد.

49. سطح خواندن صفحات: در اینکه گوگل میزان خوانایی صفحات را برآورد می‌کند شکی نیست. در حقیقت، گوگل از آن برای دادن آمار سطح خواندن صفحه برای شما استفاده می‌کند. اما آنچه که آنها با این اطلاعات انجام می‌دهند، هنوز جای بحث دارد. برخی معتقدند که سطح ابتدایی خواندن به شما کمک می‌کند که رتبه را بهتر کنید، زیرا به محتوا تجاوز خواهد کرد. اما دیگران سطح پایه خواندن را با مواد مغناطیسی مانند مقالات Ezine مرتبط می‌کنند.

50. استفاده از لینک‌های Affiliate: به صورت مستقیم لینک‌های Affiliate تاثیری بر روی سئو نداشته و به رتبه بندی آسیب نمی‌رساند. اما اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید گوگل برای اینکه متوجه شود سایر فاکتورهای رتبه بندی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا متوجه شود شما یک سایت وابسته نیستید.

برچسب ها

عباس صادقی

حدود 5 سالی است که در زمینه وردپرس فعالیت می‌کند، علاقه مند است که با تولید محتوا کاربردی در وبمستر وردپرس به افزایش دانش هموطنان خود کمک کند و باعث گسترش جهان شود؛ او یک آزاد کار است، از دانشگاه انصراف داده و علاقه‌ای به ادامه تحصیلات آکادمیک ندارد.

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن